Rabu, 29 Februari 2012

Aku & Himpunan Hijau 2.0

Pada hari Ahad lepas (26 Feb 2012) aku bersama-sama keluarga melapangkan masa bersama-sama penduduk sekitar Kuantan untuk menyatakan bantahan pembinaan Kilang Nadir Bumi Lynas di Gebeng. Kilang ini dikatakan akan menghasilkan kesan Radioaktif kepada penduduk sekitarnya termasuklah aku yang tinggal begitu hampir dengan kilang tersebut.

Ada juga satu golongan yang menyokong projek tersebut dengan alasan radioaktif yang dihasilkan begitu kecil dan tidak berbahaya. Semua penyokong dan penentang projek itu ada fakta (@ auta) bagi menyokong tindakan masing-masing..

Bagi aku yang kurang arif dengan bahan kimia ni, lebih baik aku menolak projek dari menjadi bahan kajian bahaya atau tidak kilang ini sepertimana sejarah Bukit Merah. Lepas 10 tahun baru tahu kesannya. Masa itu jika berbahaya, aku dan keluarga aku yang menanggung akibatnya. Orang lain hanya boleh memandang. Jadi aku tentang projek ini dibuat berdekatan dengan rumah aku... Kalu nak buat juga, pergi la cari tempat yang jauh dari rumah aku.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan