Rabu, 29 Februari 2012

Aku & Inkubator

Dah lama rasanya tak updated blog ni.. Bukannya takde cerita tapi takde masa.. Cerita tu tak pernah habis...

Kali ni aku nak tunjuk projek baru aku. INKUBATOR!!!

Projek segera ini di buat setelah ayam abah banyak bertelur tapi tinggal merata-rata. Hampir 15 biji semuanya. Tak nak di eram pun. Dengan sedikit research di internet, aku cari bahan-bahan yang diperlukan untuk menjayakan projek ini. Hasilnya macam ni la....

Kos keseluruhan projek Inkubator ni hanyalah RM 45...  Mesti tak berapa nakk percaya kan... Aku hanya perlukan Thermostat (RM25), Lampu (10biji) & Soket (5biji) RM20.. Barang-barang lain semua yang terpakai jer..jadinye FREE jer la. Termasuk termometer...

Tengah buat pendawaian lampu
Masa buat test selepas wiring, 2 kali kabel ni terbakar. Akhirnya tukar semua sekali dengan kabel lain
Siap jer inkubator ni dengan testing semua sekali, aku nak pergi la ambik telur-telur tu tapi ibu ayam dah mula mengeram pulak... Nak berebut dengan aku rupanya ayam ni...

Apa-apa pun aku ambik juga 2 biji untuk buat eksperimen keberkesanan inkubator buatan aku sendiri.. Tunggulah 21 hari lagi berjaya menetas atau tidak telur-telur tu. Harapnya berjaya la...

p/s: Sori gambar kurang jelas sebab guna kamera hanfon jer...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan