Rabu, 29 Februari 2012

Aku & Iguana @ Sesumpah

Ada sesiapa kenal tak binatang ni... Ada yang cakap iguana, ada yang cakap sesumpah & ada juga yang cakap cicak kubin?? mana satu yang betul yer... aku ingat iguana & sesumpah tu benda yang sama.

Pasal apa pula aku tanya pasal binatang ni kan... Sebenarnya, masa aku tengah syok duk setting inkubator buatan aku dulu datang 2 orang budak anak jiran aku mengadu jumpa ular besar depan rumah aku masa dia nak tangkap iguana. Aku gi tengok rupa-rupanya binatang ni yang dioranng kejar. Aku bukan kenal sangat dengan binatang ni. Yang aku tau harga iguana mahal harganya. Aku pun join sekali la dengan diorang gi tangkap binatang ni.. hihihi... Dapat tangkap 2 ekor...

Aku pun siapkan sangkar untuk binatang ni. Sambung tangkap lagi dapat la 5 ekor.. bila dah banyak tu aku kompius pulak. Betul ke binatang ni iguana.. takkan la barang mahal mudah sangat nak jumpa.
Untuk memuaskan hati aku, aku buar research di internet dengan nama iguana, sesumpah & cicak kubin... macam-macam yang keluar.. kebanyakkan mengatakan spesis ini adalah sesumpah. Ada juga yang kata cicak kubin. Lepas di kaji-kaji... rupa-rupanya binatang ini adalah "changeable lizard" atau calotes atau nama melayunya cicak boleh ubah ;-) yeker...

Serba sedikit berkenaan cicak ini >>>
Binatang ini adalah dari keluarga cicak seperti mana iguana, sesumpah, cicak kubin, biawak, buaya dan banyak lagi. Di Malaysia binatang ini glamor dengan nama sesumpah sebabnya warnanya boleh berubah-ubah. Sepanjang pemerhatian aku, binatang ini hanya berubah 3 warna iaitu coklat kelabu, kehitaman dan merah keorenan bukannya seperti sesumpah yang boleh berubah mengikut tempat dia berpijak seperti binatang ni >>>
Cameleon
Mungkin ada sifat yang sama iaitu suka menukar-nukar warnanya, tapi mereka berbeza spesis. Sesumpah ini di panggil Cameleon tapi yang aku tangkap tu Calotes. Jadi aku kelaskan binatang tu bukan sesumpah. Persamaan lain antara Calotes & Cameleon adalah mereka memakan serangga. Tapi lidah cameleon panjang dan lidah dan mulut calotes pendek seperti Iguana..

Green Iguana
Calotes
Iguana
Kalau tengok sekali imbas memang wajah Calotes lebih mirip dengan Iguana. Maka tak salah la budak-budak tu memanggil Calotes sebagai Iguana. Bezanya iguana ni tidak memakan serangga kerana mereka dalam golongan herbival iaitu memakan tumbuh-tumbuhan. Iguana ini lebih besar dari Calotes dan mampu hidup sehingga 20 tahun.

Calotes jauh beza dari binatang ni >>>

Cicak Kubin

24 ulasan:

  1. thanks bagi ulasan ini. sebab saya ada bela iguana ,dan rmai cakap ia sesumpah sedangkan dulu saya pernah tangkap sesumpah tapi mak saya marah. tapi bila saya beli iguana,mak saya tak marah plak, tapi kadang2 orang samakan iguana dengan biawak sedangkan mereka berbeza. btw thanks

    BalasPadam
  2. Susah nak jumpa sesapa buat posting tentang iguana. Saya baru beli sekor green iguana 2,3 hari lepas. Tp masih lagi buat research kat internet guaner nak bela..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Badan berduri...tak bisa ke..atau gigit. Tolong wassap 0173370348

      Padam
  3. Assalam..nk tnye..bhye x binatang ni?..gigit x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Binatang tu bhye pun cume skit je

      Padam
  4. terima kasih dengan info yang diberi.

    BalasPadam
  5. sya ada bela bntang nih..calotes..dh dekat sbulan lbih..tetiba slpas dia terkejut dia dh taknak mkn n minum..bole admin bantu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kami orang utara panggil Pokkei... dia makan apa ya?

      Padam
    2. Harap admin boleh kongsi cerita pengalaman dan cara nk bagi dia makan dan cara nak bela

      Padam
  6. https://m.facebook.com/groups/706854672740059?ref=m_notif&notif_t=group_activity&actorid=100001904173008

    BalasPadam
  7. https://m.facebook.com/groups/706854672740059?ref=m_notif&notif_t=group_activity&actorid=100004582353271

    BalasPadam
  8. Tak gigit ke...aku ada jumpa seekor..badan berduri..

    BalasPadam
  9. Sy baru dpt sesumpah ..ada 5 ekor..dia makan ape ek....

    BalasPadam
  10. Cicak sesumpah boleh dibela tak?

    BalasPadam
  11. ada yg panggil sebagai tok ketengkoi.

    BalasPadam
  12. Saya ada seekor sesumpah.. Dah beberapa hari saya bela tapi tak tahu nak beri dia mkn apa? Apa makanan dia ye?

    BalasPadam
  13. Calotes untuk dijual..pm 0142786848
    ..admin dh xnak bela..sbb busy dengn kerja

    BalasPadam
  14. Saye nak tau sesumpah malam serangga ape ye???

    BalasPadam
  15. Sy pun nak carik jawapan sumpah² ni menggigit ke

    BalasPadam
  16. Sy pn ada bela 2ekoq sekoq kecik sekoq besaq..tp depa ni lepas sy tangkap xmau makan pasai pa ya?

    BalasPadam