Rabu, 25 Januari 2012

Aku & Biri-biri

Masa aku bebudak dulu, orang selalu kaitkan aku ngan binatang ni... sebab rambut aku kerinting (tapi smart)...

Tapi sekarang aku bukan nak cerita pasal rambut aku yang ikal mayang ni... ini adalah cerita tentang binatang ternakan pertama aku di alam besar ini.hehehe... kecik-kecik dulu biasa bela ikan paya, burung murai & belalang tapi semuanya sampai umur ditangan aku.

Biri-biri ni aku beli bulan 11 tahun 2010 masa umur diorang 8 bulan (kata tuan asal tu la) dengan harga RM500 Sepasang.. Selepas aku bela dengan penuh kasih sayang selama setahun, akhirnya biri-biri ni berjaya melahirkan baby boy nya yang sulong pada 15/12/2011... Kena musim hujan pulak.. Nasib baik la anak biri-biri ni kuat semangat. Masih dapat hidup sampai sekarang. Alhamdulillah....

Masa awal-awal aku beli biri-biri ni, susah gila nak jaga diorang ni.. terutamanya yang betina tu.. takut sangat ngan orang..yang jantan pula duk jadi pak turut si betina jer..sayang isteri kot... pantang terlepas jer mesti diorang lari balik rumah tuan lama diorang jumpa kawan-kawan lama.. yang susahnya aku la nak bawa dia balik rumah semula. Puas ditarik..tak nak juga berjalan.. Akhirnya aku angkat naik atas motor..hehehe...

Sekarang ni dah tak risau... jauh mana pun biri-biri ni gi berjalan, dia tetap akan balik rumah..Anak dia pun sihat jer...

Si jantan tu isteri aku bagi nama Castello, yang betina namanya Britney... Anaknya takde nama lagi...

Masa mula2 sampai reban baru. Tali sentiasa kena ikat takut lari. Sori la yer rumah baru ni kecil sikit
Ini Baby Boy pada hari kedua kelahiran. Sekarang dah sebulan lebih
Happy family ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan