Jumaat, 27 Januari 2012

Aku & Update Reban Arnab

Alhamdulillah... Reban arnab yang aku usahakan selama lebih kurang 3 minggu ni akhirnya berjaya juga disiapkan.... Amboi..sampai 3 minggu tu..besar sangat ke reban tu...

Bukannya besar pun.. Kecik je pun.. tapi aku buat hujung2 minggu n petang2 lepas balik kerja... tu pun banyak off sebab hari hujan.. tak pun aku gi buat kerja part time kat bengkel welding member aku... Tapi siap mengikut target asal aku la sebab kalau siap awal pun tak boleh nak beli arnab lagi.. kena tunggu gaji gak... Duit yang si Asyraf kumpul pun tak cukup lagi...

Ini reban gaya mewah aku >>>>
Sekarang ni, anak itik abah aku yang baru sampai dari Kota Bharu tumpang tidor dalam reban ni.. Nanti tuan sebenar dah datang, itik-itik ni terpaksa berpindah la....

KOS PEMBINAAN

Bumbung >
Asalnya tempat keluar asap dari dapur rumah. Selepas di renovate, benda alah ni di buang gitu je.. dengan sedikit kreativiti aku, jadilah bumbung reban arnab aku. Harga: PERCUMA









Zink yang aku pegang tu asalnya aku jumpa tepi jalan..Harga : PERCUMA












Kayu >
4 batang tiang reban aku ambil dari sini.. Asalnya kayu rangka bumbung rumah kuarters yang dah dirobohkan. Abah ambik dan simpan disini. Aku ambil 2 batang..(Abah marah..hehehe)

Kayu palang & kayu2 lain aku kutip dari tempat pembakaran terbuka jiran2 aku.. nasib baik aku sempat selamatkan.. Ada juga aku ambik dari almari kayu yang dah reput. tapi kayu still ok..

Harga: PERCUMA



Pintu >
Asal dari pintu kabinet dapur ma aku..Disebabkan papannya dah reput dan engsel pun dah berkarat, ma aku buang je pintu ni. tinggalah kabinet tu tak berpintu.. Aku pun ambik la.. Buang papan, kemaskan balik bingkai pintu tu dan pasang engsel baru..siap...

Harga : PERCUMA











 
Zink Belakang >
Zink ni abah bawa balik dari opis dia.. katanya ada alat yang dah kena bos..apa yang boleh diguna dia bawa balik la...

Harga: Percuma






Dawai Jaring (wire mesh) >

Pada mulanya aku nak guna yang terpakai jer yang adik aku kutip tu... tapi aku risau tak tahan lama dah berlubang reban aku ni... Nak pasang semula tu bukan senang... jadi aku pun pilih2 yang mana boleh guna, aku guna dulu dan yang mana tak cukup tu aku beli lain... Selepas dihitung-hitung, aku pun terpaksa membeli lagi 4 meter dawai jaring ni..

Harga: RM10/1m x 4m = RM40








Lain-lain hal >
Paku : Aku guna lebihan projek rak bunga abah aku. Harga: PERCUMA
Engsel : Terpaksa beli sebab takde yang nak sponser. Harga: RM1.30/2pcs x 2 = RM2.60
Selak : Terpaksa beli juga : RM2.00 x 2 = RM4.00
Engsel Kunci : RM1.60
Cable tie : RM9.90/250pcs. Banyak lagi lebih.. boleh guna untuk next project pula...

KOS KESELURUHAN : RM58.10

Kat sini aku tunjukkan bentuk keseluruhan reban arnab aku....

Pandangan hadapan
Pandangan sisi kiri
Pandangan sisi kanan. Nampak tangga ke tingkat atas.
Pandangan Belakang
Sekarang ni hanya tunggu arnab bertuah yang berjaya menarik perhatian aku untuk merasmikan kediaman mewah ini..hehehe...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan