Selasa, 31 Januari 2012

Aku & Hari Minggu Yang Banyak Cerita

Salam...
Hujung minggu lepas banyak betul yang terjadi... Ada yang dirancang dan ada juga yang tak dirancang berlaku... Nak start yang mana dulu yer.... Aku cerita ikut kronologi la yer... senang sikit...

Sabtu (28-01-2012)
Cadangnya pagi tu aku nak repair pagar kandang biri-biri aku yang dah mula reput.. Biri-biri aku sesuka hati dia jer keluar masuk.. Habis dia tibai pokok bunga orkid ma aku.. Mengamuk sakan ma aku.. Tapi ditakdirkan pagi tu hujan kadang-kadang lebat..

Jadi aku buat keputusan untuk bawa anak aku Izzulislam ke klinik untuk check demam.. Aku suspek dia deman pada hari Jumaat lagi sebab suhu badan dia kejap naik kejap turun.. Aku pergilah Klinik Ibnu Sina Kemaman (klinik panel syarikat aku kerja).. Doktor check dan sah dia demam. Tapi tak kuat sangat... Lepas tu aku hantar isteri dan anak aku ke rumah mak mertua aku.. Aku nak keluar semula...
Kesian anak abah

Adik aku Imran (MA Hospital Klang) balik bercuti selama 6 hari... Dia balik dengan misi mencari kereta untuk dibeli. Lepas aku hantar bini dan anak aku kat rumah mak mertua aku.. Aku follow Im bersama abah dan Haikal ke Proton. Sebelum tu dia dah gi servay kereta New Avanza di pusat Toyota Kemaman semasa aku kt klinik tadi.. Dia target untuk beli diantara New Avanza & Exora Bold.. Mulanya aku cadang ambik Avanza je sebab brand Toyota lebih dipercayai dan jimat minyak.. Tu pengalaman aku test drive Avanza 1.3 abang aku.

Hampir sejam lebih juga kami di pusat Proton tersebut pagi tu.. Dah banyak kemajuan kereta Exora Bold ni berbanding dengan exora yang lama..Sampai aku pun tertarik nak beli satu..tapi duit tak mengizinkan lagi.. pakai dulu la kereta yang ada tu... Im ngan abah duk teliti kecanggihan kereta tu.. sempat juga la kami test drive kereta tu.. Bagi aku, dengan enjin + keluasan/keselesaan + kecanggihan + DVD built-in / harga = berpatutan & puas hati... Im pun apa lagi..dengan bangganya menyaing borang booking kereta Exora Bold Executive Mt... Tunggulah kemunculannya nanti...
Selepas itu, aku teruskan misi mencari arnab yang comel untuk diisi didalam reban baru siap.. Oleh kerana aku dah servay secara tak langsung semasa reban dalam proses pembikinan dulu, aku terus je pergi ke kedai Tan Akuarium di Bandar Cukai Utama Kemaman.. Aku berkenan kat anak arnab 3 beradik yang entah berapa bulan. Aku tanya tokey kedai pun dia tak tau. Tanya jantina pun dia tak tau..Dia suruh aku check sendiri.. Aku pun mana tau..Fikir punya fikir..bincang punya bincang...Akhirnya dapat kata sepakat utuk ambik 2 ekor dulu dari 3 beradik tu.. Risau ketiga2 tu jantan jer... Kalau semua betina tu ok lagi... Jadi aku beli la 2 ekor dengan harga RM30 sekor..terus beli makanan pallet dia Rm8/5kg dan vitamin untuk arnab... 
Bulu agak lebat tapi macam serabai jer..tak terurus
Aku berkenan kat telinganya yang nak jatuh.
Dalam reban yang terpaksa berkongsi dengan anak itik buat sementara waktu

vitamin penambah tenaga jenama Bengy

Malam tu, demam Izzul bertambah panas sampai kaki tangan menjadi kejang. mata pula terbeliak keatas.. Risau gile aku.. Malam tu juga skali lagi bawa ke klinik.. Kena masukkan ubat melalui punggung..

Ahad (29-01-2012)
Pagi tu keadaan Izzul semakin ok.. tak tidur malam juga la umi dia menjaga Izzul..

Memandangkan cuaca cerah pagi tu, aku teruskan projek membaiki pagar kandang biri-biri.. penat gak buat kerja sorang-sorang ni.. Pembantu tak bertauliah plak si Asraff tu kejap ade kejap takde gi tengok arnab.. Akhirnya siap juga la...
Inilah pembantu tak membantu

Reban asal menggunakan kayu hutan
Bertukar menjadi pagar dawai besi
Lepas siap pagar tu, Aku teruskan projek seterusnya iaitu menanam rumput Napier.. Dah 5 hari aku rendam benih-benih rumput tu. Lokasi penanaman aku pilih di belakang kandang biri-biri sebab senang aku nak bagi makan nanti..hehehe...

Tanah baru digemburkan
Dekat dengan sumber air..senang nak siram.
Dah siap ditanam dan dipagar...
Sebelum tanam rumput tu aku dah gaulkan tanah dengan baja organik najis biri-biri.. Harap-harap cepatlah membesar..Biri-biri aku dah tak sabar nak makan...

Lepas penat membanting tulang menyiapkan semua projek tadi, aku pun merehatkan diri dengan menilik jantina arnab aku... Lepas diselidiki melalui maklumat yang aku dapat dari internet, macam kedua-dua tu betina... Aku fikir-fikir balik, rasa nak pergi ambik juga la seekor lagi arnab yang aku tinggal semalam tu.. lagi pun kesian pulak tengok dia kena tinggal sekor-sekor dalam sangkar tu...

Lepas solat Zohor, aku pergi semula ke kedai semalam dengan Asraf dan Haikal.. Nasib baik ada lagi... Aku terus beli dan bawa balik... Jadi sekarang ni aku dah ada tiga arnab...

Penghuni terbaru reban mewah
Bulu si putih pun dah bertambah ok..

Demam Izzul semakin baik tapi masih dalam pengawasan rapi umi dan abah... Semoga anak abah sepat sembuh...Amin...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan