Jumaat, 27 Januari 2012

Aku & Napier

Apa itu Napier??? Napier adalah sejenis rumput yang dijadikan makanan kepada haiwan ternakan terutamanya kepada lembu dan kambing... Nama lain bagi rumput ini ialah Rumput Gajah (sebab dia besar2 kot)..

Yang aku tau, rumput napier ini ada beberapa jenis di Malaysia. Antaranya Napier tempatan, Napier Taiwan dan Napier India. Yang terbaik adalah india kerana kandungan protiennya melebihi 20% dan tidak miang macam napier tempatan.

Kenapa pula tetiba aku cerita pasal rumput ni kan...
Sebabnya...biri-biri aku nak makan la...hihihi...

Sementara aku tunggu ketibaan arnab ni, molek rasanya aku tanam rumput napier ni. Sekarang pun masih musim hujan.. amat sesuai la untuk menanam rumput tu.. Lagi pun rumput ni sesuai juga bagi kat arnab aku dan itik abah aku makan nanti...

Ini la benih rumput Napier tu. Aku dapat dari member aku. Dia ambik dari mak mertua dia yang juga penternak kambing. Aku dapat je benih ni pada 24/1/2012 terus aku rendam dalam air nak bagi akar dan tunas dia keluar...







Ini keadaan selepas 3 hari aku rendam dalam air.. Tunas dah mula keluar.










Sebelum tanam rumput ni, pagar kena buat dulu.. nanti tak sempat membesar dah disebat oleh si Castelle , Britney dan anaknya la...

1 ulasan:

  1. saya ingin bertanya, berapakah masa paling lama untuk pok napier itu tumbuh?

    BalasPadam