Khamis, 22 Mac 2012

Aku & Cerita Inkubator

Hari ni dah masuk hari yang ke-22 telur ayam aku eram di dalam inkubator yang aku cipta sendiri. Tapi masih takde tanda-tanda untuk menetas... kat mana silap erk.. aku rasa dah ikut semua syarat-syarat wajib sebuah inkubator....

Kalau masih ingat, dulu aku dah cerita yang aku masukkan 2 biji telur dari ibu ayam abah aku ke dalam inkubator kan??? Selepas 5 hari aku suluh telur-telur tu. dari pemerhatian aku, telur tu tak berbenih. Mungkin dah lebih seminggu keluar dari rahim ibu dia.
Ini keadaan telur selepas di pecahkan
Tepat 1-3-2012 aku masukkan 5 biji telur ayam kampung ke dalam inkubator ini. Telur ni abah aku minta dari kawan dia.. Selepas 5 hari aku suluh, Alhamdulillah semua nampaknya ada benih...

Selepas 10 hari aku suluh lagi, sebiji telur nampak gelap tanpa ada urat darah.. Aku suspek embrio tu dah mati. aku tunggu sampai hai ke 15 untuk confirmkan. Selepas 15 hari, confirm telur tu dah mati. 4 biji lagi dalam keadaan normal. Ada yang dah nampak gerakkan anak di dalam telur.
Sayang betul.... dah ada sifat pun...
Setelah tamat tempoh eraman selama 21 hari semalam aku tengok 4 biji telur tu takde pun tanda-tanda nak menetas. Dekat pukul 7 malam semalam aku ambil keputusan nekad untuk membantu telur tu menetas.. Lepas aku tebuk je sikit kulit die aku nampak ada lagi kuning telur. Pelik gak aku.. sepatutnya yang ada hanya anak ayam... Oleh disebabkan keterlanjuran aku itu, aku pun membuat keputusan untuk terus memecahkan telur tersebut..Hasilnya macam ni la....
Yang ni lagi sayang... Nak tunggu masa untuk keluar jer....
Sekarang ni tinggal 3 biji je dalam inkubator ni.. Yang ni pun aku tak menaruh harapan tinggi untuk menetas.. Kalau ada rezeki, ada la.. kalau takde rezeki biarla dia meletop dalam tu....

Ada sesiapa tahu tak kenapa telur ni tak menetas selepas 21 hari... kalau ikut progres dari mula memang cantik dah perkembangan janin ayam ni.. Kenapa sampai masa menetas tapi tak menetas plak.. Adakah anak ayam ini dah mati dalam telur lagi sebab aku tengok kulit telur pun lain sikit. Ada bintik-bintik macam telur tembelang.

Inilah Inkubator aku



1 ulasan: