Rabu, 21 Mac 2012

Aku & Projek Budgie Bermula

Alhamdulillah... hari Sabtu yang lepas (17-3-12) aku berjaya mendapatkan 2 pasang budgie yang comel. Aku membelinya dari Bro Jeff yang aku dapat no contact dari Mudah.My...

Banyak juga binatang peliharaan di belakang rumah teres dia tu... Burung-burung pun ada bermacam jenis..

Ini 4 ekor yang aku beli dengan harga RM40 sepasang
Sengaja aku pilih yang berlainan warna bagi nampak meriah sikit.Warna Putih dan Kuning+Hijau tu jantan, Warna Biru & Hijau tu betina...

Dah di pindahkan kedalam sangkar
Bertambah lagi sepasang.. Abah aku beli di Kota Bharu dengan harga RM35 sepasang...

Tapi malang menimpa diriku.. Setelah 4 hari burung-burung ni hidup dengan aman didalam sangkar baru mereka, datang kucing jahat bersama tuannya yang nakal menakutkan burung-burung aku ini.. Hasilnya seekor dari burung ni diserang "heart attack" sehinggakan menjadi monyok dan najis penuh dipunggung... Pada awalnya aku ingat burung tu ok sebab dia duk tidur dalan nestbox jer sebelum aku pergi kerja semalam.. Tapi petang semalam lepasa kau balik kerja, aku tengok burung tu dah memang tahap kritikal di tepi bekas air.

Aku terpaksa pindahkan burung tu ke wad ICU untuk perhatian rapi. Selepas dibersihkan punggung dan dipaksa minum ubat, nampak ada sedikit perubahan positif keatas burung tu. Aku pun tinggalkan dia seekor diri didalam bilik sementara aku nak settelkan kucing yang asyik duk mensurprisekan burung-burung aku tu... Lepas aku settle dengan kucing tu, aku masuk balik bilik tu... Sedih aku tengok pesakit aku dah nyawa-nyawa ikan. Ada seekor lagi anak kucing yang menganggu burung tu... Usaha-usaha terakhir aku dengan membuat CPR juga sudah tidak menunjukkan burung itu akan sembuh.. Akhirnya dalam 5 minit burung itu menghembuskan nafas terakhirnya di atas tangan aku...Sedihnya...

Pagi ini aku bangun dengan tekad menghapuskan semua kucing yang bertandang ke rumah aku... Pagi ini aku tangkap seekor ibu kucing dan dijatuhkan hukuman buang daerah.. Aku dah hantar kucing tu jauh dari rumah aku.. lebih kurang 45KM... Kucing-kucing lain yang masih berani menjejak kaki ke halaman rumah aku, siaplah terima nasib yang sama... Arahan Kurantin 20 meter dari sangkar juga di keluarkan dengan serta merta.. Budak-budak pengacau dilarang terus untuk masuk ke halaman rumah aku...

Sekarang ini sangkar aku hanya ada 3 jantan 2 betina.. harap-harap yang jantan tak berebut betina sementara aku mencari ganti.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan